DOLAR
8,5649
EURO
10,1000
ALTIN
485,73
BIST
1.423
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Mersin
Parçalı Bulutlu
31°C
Mersin
31°C
Parçalı Bulutlu
Cumartesi Az Bulutlu
32°C
Pazar Az Bulutlu
32°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
32°C
Salı Az Bulutlu
32°C

MARA’NIN KURTULUŞ GÜNÜ KUTLANMALI

Mara ismi düzlük meralık yer anlamına gelir. Yaylaklara gelenler bu anlamda burada hep konaklamışlar. Merası çok anlamında “Mara” adı yer almış. Son yıllarda ismi Kırobası olarak değiştirilse de hala “MARA” ismi kullanılmaya devam edilmektedir. Doğal soğuk hava depoları ile başta narenciye, elma olmak üzere yaklaşık bir milyon tonluk ürün burada saklanmaktadır.

MARA’ya; Kayseri’den, Malazgirt’en Ermeni ve Rumlar ve onların yanında Türklerden, Develiler, Karadağlar, Veyselliler, Bozbeyler, Kasaplılar gibi sülaleler  gelmişler. Önceki dönemlerden kalan ambarların bulunduğu kale ve  Rumlara ve Ermenilere ait iki kilise ve  miladi takvime göre 1312’den sonra yapılan üç cami bulunmaktadır.

Daha sonra, Tırtar, Boynu İnceliler Karaman yöresinde yaylalara giderken buraları beğenmişler, yurt edinmişler. Uzun süre Rumlar, Ermeni ve Türkler birlikte yaşamışlar. Ermeniler ve Rumlar gittikten sonra onların evleri boş kalmış. Daha sonra gelenler onların evlerini milli emlaktan satın almışlar.

Mara uzun süre Silifke, Mut, Karaman ve Ermenek’in Pazar yeri olmuş. Herkes ürününü buraya getirmiş. Başka yörelerden de buralara tüccarlar gelip aldıkları malları başka yörelere satmışlar.

Mara‘nın diğer bir önemli yanı ise; askeri anlamda Silifke’den Karaman’a ulaşan yolu olması. Kurtuluş Savaşı sonrasında Mareşal Fevzi Çakmak bir tatbikat sırasında burada konaklamış. O yıllarda anlatıldığına göre; atların ayakları tozluklu bir süvari birliği gelmiş merada atlar bağlanmış yayılmışlar. Kaldığı evin sokağına adı verilmiş. Her yıl 30 Ağustosta yapılan elma şenlikleri daha sonra Mareşal Fevzi Çakmak şenlikleri olarak yapılmaya başlanmış. Son birkaç yıldır yapılmaz olmuş.

Hotamış’ta bir çarpışma olmuş. Çok asker şehit olmuş. Kış ayları olduğu için çoğu donarak ölmüş. O bölge mezarlıklarla doludur. Durhasan Dede (Yedi Kardeşler söylencesinde yer alan bir ermiş. Diğerleri Uzuncaburç, Örenköy, Kızılgeçit’te)  diye bir yatır varmış. Oraya insanlar dertlerini sağaltmak için horoz kesip, dilek dilemeye gidiyorlarmış.  Hotamış ismi de bu savaş sonrasından kalmış. 

Ocak ayı geldiğinde Adana, Tarsus, Mersin’in Fransız işgalinden kurtuluş günleri kutlanır. Ama eski İçel’de Silifke, Mut, Erdemli bu yörede kurtuluş günü kutlanmaz. Denir ya bu bölge işgal görmemiş.

Derviş Korkut ile birlikte Köylerimiz Silifke kitap projesi için Mara’ya geldiğimizde gördük ki; güneyde İçel, Adana’da Fransızlar Mara’ya gelmişler, orada nahiyede toplantılar yapmışlar, burada yaşayan özellikle kayseri yöresinden gelen Ermeni ve Rumlar burada onlara ev sahipliği yapmışlar. 

Tarihe baktığımızda:

MARA (KIROBASI) OSMANLI DÖNEMI 1920 KURTULUŞ SAVAŞI VE SİLİFKE CEMİYETİ
MARA’NIN İŞGALİ: ERMENİ-RUMLAR VE KUVAYI MİLLİYE

Mara’nın stratejik bir önemi vardı. O zaman Çukurova’dan, Mersin’den kopup gelen Ermeni ve Rumlar Mara’ya yerleşiyorlardı. Mara’nın nüfusu dört bin beş yüze ulaşmıştı ki dörtte üçünden fazlası Ermeni ve Rum’du.

Duyulduğuna göre, Mara’ya pek çok silah ve mühimmat depo edilmişti. İlk fırsatta Mut’u işgal edecekler Mut Müdafaa-i Hukuk Teşkilatını dağıtacaklardı.

Fransızlar Çukurova’yı, Mersin ve çevresini hazmedebilirlerse doğuya yönelip Anamur’a kadar yayılmayı düşünüyorlardı. Onun için yandaşları olan Ermenileri Mara’ya yerleştiriyorlardı. Silifke ve Mut’taki Hıristiyanlarla daimi ilişkileri de vardı Mara’yı üs olarak kullanabilirlerse Mut’u ve Silifke’yi kolayca istila edebileceklerdi. Bu durumu bilen Mutlular, Fransızlar’dan evvel Mara’yı kontrol altına almalıydılar. Onun için vakit geçirmeden Mut merkez takım komutanı Osman Güdük idaresinde 130 kişilik kuvvetli bir müfreze Mut’tan Mara istikametine hareket ettirildi. 3 Şubat 1920 gecesi baskın şeklinde Mara kontrol altına alındı, çevre ile bilhassa Mersin ve Silifke ile bağlantısı kesildi.

ORTAVİRAN, KARGICAK, MARA (ESKİHİSAR): 1522 SİLİFKE yılında; Silifke ye bağlı Şeyh Güneş, Kit, Ortaviran, Kargıcak, Mara (Eskihisar), İliser ve Sasun olmak üzere 8 köyün temettüsü Konya 2. Selim İmareti vakıfları arasında idi. Sah. 49 TEMETTÜ DEFTERLERİNE GÖRE 19. YÜZ YILDA SİLİFKE AHMET UÇAR.

Anlaşılıyor ki, Mara’nın kurtuluş günü 3 ŞUBAT Mut, Silifke‘nin ortak bir kurtuluş günü var. Ama nedense kutlanmaz. Şimdi başta Mara halkı olmak üzere Silifke ve Mut’a düşen bir görev var. Eğer Mara işgal edilse ardından Mut, Silifke, Anamur  işgal edilecekti. Ama bunu Mut’ta yer alan Kuvayı Milliyecilere borçluyuz. 

İşte bu tarihi bilen Kazım Karabekir askerini Mut, Mara üzerinden Silifke’ye götürmüş, Mara’da bir gece misafir kalmış, o tarihten sonra da bu yol askeri yol olarak kayıtlara geçmiştir.

Nahiye olarak önemli bir yere sahip olan Mara’da hala karakol, sağlık ocağı, okul bunmaktadır. Bu anlamda 3 Şubat günü Mara’nın Kurtuluş Günü olarak düzenlenmelidir.

Gelin bir komite oluşturalım. Mara’nın Fransızlardan kurtuluş gününü kutlamaya başlayalım. Başta ilçe, büyükşehir belediyeleri, kaymakamlık, siyasi partiler, sivil toplum örgütleri bir araya gelsin. Mut’lularda davet edilsin. 

KAYNAK:

  1. Yusuf Çolak, 1941 doğumlu
  2. Mustafa İlhan, 1936 doğumlu
  3. ORTAVİRAN, KARGICAK, MARA (ESKİHİSAR) : 1522 SİLİFKE yılında; Silifke’ye bağlı Şeyh Güneş, Kit, Ortaviran, Kargıcak, Mara (Eskihisar), İliser ve Sasun olmak üzere 8 köyün temettüsü Konya 2. Selim İmareti vakıfları arasında idi. Sah. 49 TEMETTÜ DEFTERLERİNE GÖRE 19. YÜZ YILDA SİLİFKE AHMET UÇAR
  1. 1584 yılında Silifke kazasının derekışla, Çatak (Ali oğlu Hamza Camii) Köpek Deresi (Köpek oğlu Mustafa ve Hüseyin Bey Camii) Mara (Nasuh Bey Camii), bulunuyordu. Sah. 49 TEMETTÜ DEFTERLERİNE GÖRE 19. YÜZ YILDA SİLİFKE AHMET UÇAR
  2. MARA 16. Y.Y. SİLİFKE kazası dahilinde, Mara ve Eskihisar köyü yakınında bulunan kale, muhtemelen bölgenin Türkler tarafından fethinden sonra inşa edilmiştir. Kale 1228 yılında Ermenek’in fethinden hemen sonra Kerimüddin Karaman Bey tarafından fethedilerek Türklerin idaresine sokulmuştu. 16.y.y. Mara Kalesi ve çevresinin oldukça canlı olduğu görülmektedir. Kale’nin çok yakınında Mara köyü bulunmakta idi. Yine kale çevresinde, Şamlu ve Turgutlu boylarının yazın çıktıkları yaylak ve ziraat mahalli olartak kullandıkları yerler vardı. Bunun yanında, kale önünde bir de Pazar kurulmakta idi. Mara pazarı küçük ve önemli bir Pazar olup; 1518 yılındaki Pazar bacı 300 akçe iktisap resmi 100 akçe, 1555 yılında ise, 6000 akçaya yükselmiştir. Sahife: 51 TEMETTÜ DEFTERLERİNE GÖRE 19. YÜZ YILDA SİLİFKE AHMET UÇAR
  3. Mara köyü: 14 hane (Rum) 11 hane çiftçilik, 1 amele, 1 dilenci, 1 kalaycı aile bulunmakta. Bu köye daha sonra Türk aşiretler de yerleştirilmiştir. 63 dönümlük arazide, buğday, arpa, susam, tütün, darı üretilmektedir. 9 aile 10 dönümlük arazide pamuk üretmekte. 29 inek, 19 öküz, 11 merkep, 1 beygir, 5 adet kısrak bulunmakta. TEMETTÜ DEFTERLERİNE GÖRE 19. YÜZ YILDA SİLİFKE AHMET UÇAR
Yazarın Diğer Yazıları
REKLAM ALANI
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.